Friday, January 25, 2013

Live Life By Design


Assalamualaikum..

Apa khabar semua?..Moga dalam keadaan sihat belaka.Sekejap lagi saya akan bertolak ke Perak.Jadi, sementara ada waktu yang masih berbaki ini,saya ada sedikit perkongsian buat peringatan diri sendiri dan jua teman-teman.

Live life by design ,not by default

Mengapa kita mesti hidup dengan design ? Sebab setiap manusia yang Allah yang cipta masing-masing ada keunikan yang tersendiri.Setiap orang ada peranan tersendiri.Tak semua orang kena jadi guru ,arkitek dan sebagainya.Apa yang penting,dan yang perlu kita tahu ialah semua profession ialah dai'e. Kita harus bina hidup kita sendiri mengikut jalan yang Allah redha.Asalkan Allah redha,tap perlu fikir 'Apa orang kata?'.Yang penting, "apa Allah kata?". Apa jua keputusan yang kita buat dalam hidup,kitalah yang akan menanggung segalanya.Pedulikan kata-kata cacian, sindiran yang akan melemahkan kita. Kita punya hak menentukan ke mana arah tuju hidup kita. Jika kita ingin berubah ke arah lebih baik, maka  teruskanlah.. usah gentar dan ragu,Allah ada bersama kita. Allahuakbar..!

Destinasi Abadi

Hidup ini ialah satu perjalanan menuju ke negeri abadi.Kampung kita bukan di Bachok,Kg Melayu Subang dan sebagainya..kampung sebenar kita semua ialah Kampung Akhirat.
Setiap kali ingin pulang ke kampung,seharusnya kita membawa bekal yang cukup keranaselepas ini,kita akan hidup di kampung akhirat itu buat selama-lamanya.  

Buatlah dan kerjakanlah amal soleh serta berbuat baiklah dengan sesama manusia.


Semua insan menginginkan yang terbaik buat mereka.Kita semua sedang menuju ke negeri yang sama.Ya,negeri akhirat,kampung akhirat.Namun,tak semua berjalan dari arah yang sama. Kita tidak boleh menghukum orang lain salah jika mereka melalui jalan yang lain dari kita.Mereka cuma buat apa yang mereka tahu dengan ilmu yang mereka ada. Seharusnya kita bersikap terbuka dan cuba menolong mereka untuk menunjukkan arah mana yang betul.Dan andainya mereka sudah berada di jalan yang benar,sokonglah mereka dan doakanlah mereka supaya kita semua dapat sama-sama sampai ke destinasi yang di tuju. 

Wallahua'lam~

Yang benar,
QausuQuzahin
Kg Melayu Subang
08:50 p.m
25 Januari 2013

No comments:

Post a Comment