Friday, September 28, 2012

Teknik Imbas Kembali


Assalamualaikum..


Apa khabar iman  saudara saudari semua? sihat tak? Moga semuanya dalam keadaan sihat jasad dan batin.Kalau tak sihat tu,sihat-sihatkanlah..pergilah jumpa doktor ke apa,namun sebaik-baik penyembuh ialah Allah.Mohonlah perlindungan dari Allah dari segala penyakit zahir dan penyakit hati. Oh.. panjang betul mukaddimah saya..hehe.. tajuk entri kali ini 'Imbas Kembali' saja saya beri sebab saya baru lepas imbas kembali apa yang telah terjadi sepanjang jalan cerita hidup saya selama ini.

Ada gelak tawa,
Ada tangis duka,
Ada senyum ceria
Ada sayu dan pilu..

Semuanya bagi saya terindah .Tak kira pahit manis tawar atau hambar ,ia tetap menjadi sebahagian dari hidup kita.Apa yang seronok bila menulis blog ni,kita boleh baca balik apa yang kita tulis suatu ketika dahulu. Kadang gelak sampai rasa nak guling-guling,kadang rasa sayu lepas baca balik apa yang saya pernah tulis dulu. Entri2 blog  lepas, banyak mengajar saya erti kehidupan. Melihat bermacam ragam manusia, dan saya lebih mengenali diri sendiri.Ada kenangan yang saya tak boleh lupa saya tulis dalam blog,dengan harapan suatu masa nanti bila saya terlupa akan ia,saya dapat baca balik dalam blog saya.Blog saya bukanlah diari semata, tapi lebih kepada nilai yang saya cuba sampaikan.Agar diri saya dan pembaca mendapat manfaat dari blog ini. Saya kongsikan pengalaman dan apa yang saya tahu di ruangan blog ini. 




Masa tak mungkin diundur, kita tak dapat lagi kembali ke masa lampau.Tapi apa yang kita mampu lakukan ialah mengambil iktibar dari apa yang telah berlaku. Peristiwa lalu telah mematangkan fikiran saya yang dulunya kebudak-budakan..tak tahu yang mana hitam dan yang mana satu putih. Hidup ini penuh dengan warna warni kehidupan :-). Redhalah atas apa yang terjadi, tak perlu mempersoalkan kenapa ia begitu dan begini?..itulah namanya takdir. Tak semua benda yang berlaku dan akan berlaku adalah mengikut apa yang kita mahu.Kita haruslah sedar semua yang berlaku ialah atas kehendak Allah mengatasi segalanya. Dia yang Maha Berkuasa . Jangan expect semua orang akan jadi seperti apa yang kita mahukan. Kita tak boleh mengubah perangai orang melainkan diri kita sendiri. 

Sebagai penutup, saya harap diri saya dan anda dapat menjalani hidup kita dengan hati yang terbuka. Jangan bila ditimpa ujian kita terus-terusan mengeluh dan merungut, tapi cubalah untuk bersyukur. Kerana baik atau buruk suatu peristiwa yang menimpa kita itu semuanya datangnya dari Allah. Percayalah pada Allah yang Maha Mengetahui. Mungkin ada manis disebalik pahit yang kita telan.Sekian, Terima kasih.

Wallua'lam~

Penulis,
QausuQuzahin
CFS IIUM,Petaling Jaya.
07:08 p.m
28 September 2012




No comments:

Post a Comment