Saturday, January 23, 2021

A+A TTC Journey #part3 : Best Apps for TTC


Hai gais.. just nak share apps yang i gunakan semasa untuk ttc. 

This 4 apps really helps me. I know the prediction is not always right. But at least i will have some ideas on whats going on. Premom is an apps for me to record my opk test etc. Kindara is to track my pattern etc. My tracker is to track my cycles which i think not that necessarily bcoz kindara also have it but i think my tracker is more accurate. Ff mobile (Fertility Friend) completes everything. 

Ni apps yang i guna utk track my ttc. Ff mobile tu fertility friend. I subscribe yearly. Sbb function dia banyak n lebih detail. My tracker tu biasa je. Masa mula2 ttc i install sayang nak uninstall sbb bnyk data dlm tu. Premom utk track opk. Kindara lebih kepada chart n sharing community. Ok jugak.. tapi i lebih prefer ff sbb dia ada banyak database sejak tahun 1998 lagi. So kita boleh tgk graph chart n stories org lain ttc. Boleh compare dengan chart kita. Boleh belajar benda baru.
..
#throwback Nov-Dec 2019 Cycle 5


Masa ni i rasa macam ok lagi..tapi tak ok sebenarnya bila opk i positive pd cd19 which is agak lewat dan kebiasaannya org normal subur/ovulating pada cycle day 14-16. Hmm.. something fishy..chart pun tak berapa cantik..bbt yang aneh.. tapi nak sedapkan hati i tunggu lagi result bulan depan..tengok macam mana..

..

With help of the apps, then I realized that i might have a short luteal phase. I wonder is there a chance that I can get pregnant? This is my first time i charting. Last cycle i thought that I missed the LH. So i give up early. But this cycle i track my opk 3 times daily. And i got positive on cd 19, but my peak is at cd20. I guess ov occurs on cd 21. Now i see that i might have short LP bcoz i usually have 30-32cd. This worries me a lot. Huhu

..

Ada satu benda lg yg penting iaitu 'Timing'. Dekat apps tu memang dia akan bagi jangkaan tarikh kita subur. Tapi tak boleh bergantung sangat pada apps. Kita kena perhatikan juga pada perubahan body kita sendiri. Hanya kita yang dapat rasa sbrg perubahan dalam diri. Boleh tengok pada warna cecair yg keluar faraj. Warna yang paling subur ialah warna clear sama mcm putih telur. 

2. Boleh check dengan opk. Kalau positif warna line dua2 kena sama gelap atau test line lbh gelap dr control line. Tapi sebaiknya bersedia sebelum opk positif lagi. 

3. Check peningkatan suhu selepas kita subur. Meningkat atau tidak. Kadang ovum tak matang so tak jadi. Jadi kena jaga pemakanan kta supaya ovum/telur kita sihat. Jangan stress2 sebab boleh ganggu hormon Selebihnya hanya Allah yang tahu.

...

Bulan 2,2020 ni chart i macam apatah. macam tak normal.huhu.. btw, i pergi klinik pakar sakit puan masa tengah bulan 2 ni la..kat kb. 


Bersambung..

No comments:

Post a Comment