Sunday, July 21, 2013

Untold Story.


Assalamualaikum semua..
Hari ni mood agak sayu,bukan apa cuma rasa seperti diluah mati mak ditelan mati bapak. 

akukah yang bersalah?
Sadisnya rasa bila ada orang cuba mempertikaikan kreadibiliti guru kita.kenapa? Kenapa masyarakat kita suka sangat meng'cop' orang ? Salahkah aku ingin belajar ilmu 1)tauhid,feqah,tasawuf dan pada masa yang sama 2)belajar ilmu hadis?

jujur aku suka dengan kedua-dua 'jemaah' itu. Tapi Mengapa bila aku pergi belajar yang no.1 itu aku digelar golongan  tarekat atau berjiwa sufi?dan bila aku ke majlis no.2 pula aku sering dikatakan 'wahabi' atau 'salafi'?

Cukup.Aku tidak mahu dengar lagi.Budaya kutuk-mengutuk bukan ajaran Nabi kita.

 Aku hormat dan faham kedua-dua belah pihak sebab aku dah join mereka.Dan aku rasa kedua-duanya mempunyai tujuan dan matlamat yang sama,,cuma mungkin cara yang berbeza.

Jangan pernah kata kita tahu selagi kita tidak pernah melaluinya.

Pening.
Bukan sebab no.1 atau no.2 ..tapi sebab kata-kata mereka yang memeningkan .Andai pendapat sering bercanggah mengapa tidak mencari jalan berdamai,daripada duk mengumpat sana sini lebih baik kita jaga diri kita sendiri.Dunia dalaman cermin dunia luaran.

Aku hanya mampu tersenyum tatkala mereka saling bertikam lidah mempertikaikan antara jemaah satu pihak yang lain.  Cubalah toleransi andai benar dakwaanmu itu berkenaan isu akidah.Jangan main tuduh-tuduh antara satu sama lain.tak guna satu sen pun,habis air liur saja..

Fitnah zaman moden
kalau dulu kena pergi rumah jiran sebelah nak buat 'ketupat'.tapi sekarang mudah je..cuma perlu tekan button 'share' maka keluarlah status itu dekat Home jiran dan kawan kita."En.X berkahwin lgi...Pn.J selamat bercerai dan banyak lagi..

Aduhai..tahu tak betapa besar padahnya andai apa yang kita share itu salah mungkin boleh jadi fitnah?..tak pernah terfikirkah anda? 
benarlah diakhir zaman ini memang akan ada banyak fitnah.

ok setakat ini sajalah..Assalamualaikum..

Tinta,
QausuQuzahin
Subang,Selangor


No comments:

Post a Comment