Saturday, July 7, 2012

Bernafaslah...Allah Bersama Kamu~

Assalamualaikum..

Sudah agak lama tidak menulis di sini. Kebelakangan ini saya sibuk dengan project GC [ Graphic Communication] yang perlu di 'submit' setiap hari. Banyak yang telah terjadi sepanjang minggu-minggu lepas. Nak cerita pun tak sempat rasanya sebab terlalu panjang. 



Sinopsisnya ialah kira-kira 2 minggu lalu, kami [pelajar AED] di berikan tugasan untuk menyiapkan lukisan dan 'lattering' dalam masa 24 jam.Bunyi macam senang  kan?.."ala ..melukis je pun.apa lah susah sangat..?" sesetengah orang beranggapan begitulah . Namun tidak bagi kami selaku pelajar AED. Melukis ialah satu cabaran.Bukan senang, dan bukanlah susah. Ber'komunikasi' menerusi sebuah lukisan di atas sehelai kertas,bukan suatu yang mudah. Namun ianya tidaklah mustahil untuk dilakukan . Perlu belajar caranya,barulah senang.

Bayangkanlah..untuk menyiapkan satu lukisan sahaja sudah memerlukan 3-4 jam untuk fokus dan cermat dalam melukis.Itupun kalau satu..Dan pastinya project kami bukanlah satu,paling kurang pun 4 [tak termasuk yang salah lukis ke apa,salah sikit pun kena buat semula dari awal. kadang-kadang buat sampai 10 helai A3 paper-.-"] .Jadi kiralah 'sikit' mana masa yang kami perlukan untuk menyiapkannya. Bukan merungut,sekadar perkongsian sahaja. "Untuk Membeli sebuah kejayaan, harganya ialah pengorbanan."

Memang tiada manusia yang sempurna,sama jua seperti sebuah lukisan.Tak mungkin sempurna walaupun kita sudah berusaha sedaya upaya kita,bak kata orang putih, "Practice makes Perfect." Begitulah, setiap insan mahukan hasil yang terbaik dalam hidupnya. Bergantung kepada niatnya,jika segala yang dilakukannya adalah kerana Allah semata,InsyaAllah ,Allah akan permudahkan jalan keluar dari setiap kesulitan yang dialaminya. Seperti bicara Allah dalam kitab suci Alquran "Inna maal Usri Yusra.."

Mungkin ada yang memandang remeh jurusan yang kami pilih.Walau apapun kata mereka ,ini adalah pilihan kami. Perjuangan mesti tetap diteruskan walau badai datang melanda tiada henti Jangan putus asa,ok. :)

Namun, tak kira apapun halangan yang mendatang yang membuatkan kita rasa sesak,rimas dan serabut, Bernafaslah... selagi nyawa masih diberi.Hadapinya dengan tenang dan senyuman. Ujian akan mematangkan fikiran kita. Berdoalah.. moga kita diberi kekuatan menghadapinya.InsyaAllah.


#'Time Management..?'
Ya,pengurusan masa untuk pelajar AED sangat penting. Utamakan urusan kita dengan Allah terlebih dahulu dalam segala hal.Solat tidak boleh diabaikan.Bila kita selesaikan urusan dengan Allah,Allah akan selesaikan urusan kita. :-)

Selain itu,aspek kesihatan perlu diambil kira,kesihatan harus dijaga sebaik mungkin,ini kerana tubuh badan kita merupakan amanah dari Allah,tubuh juga mempunyai hak ke atas kita.Jangan sampai tak tidur lansung seharian,bagaimanapun caranya cubalah untuk tidur walaupun 2 jam.Yang penting tidur berkualiti, bukan tidur berkuantiti.

Akhir kalam,kepada semua kawan-kawan saya ucapkan 'Selamat Berjuang!..' walau dimana kita berada , ingatlah,kita tidak pernah keseorangan, Allah sentiasa ada menemani kita.

Dikesempatan ini saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih saya ucapkan kepada keluarga,dan sahabat handai yang sentiasa menyokong dan membantu saya selama ini, kepada roomate dan jiran  bilik saya iaitu Fatin, Ila,Anim serta Zati,Niesa',Mona, Cikgu dan termasuk semua studiomate saya sebab telah banyak memberikan tunjuk ajar kepada saya dalam menyiapkan kerja-kerja GC selama ini. [Maaf sebab selalu kacau korang buat kerje ya..hehe].

Terima kasih juga kepada sahabat seperjuangan saya iaitu Iylia,Pujah, Qiqi, Nazira, Aidurrah, Syaida, My dan ramai lagi yang sentiasa memberi sokongan dan dorongan mereka dari jauh,Terima kasih sangat-sangat. I miss u all :')


Wallua'lam..
Moga Allah redha~




p/s:
#Kepada semua kaum muslimin dan muslimat seluruh dunia, disini saya ingin mengucapkan "SELAMAT MENYAMBUT BULAN RAMADHAN AL KARIM" yang akan datang tidak lama lagi. Moga bulan Ramadhan tahun ini kita manfaatkan dengan lebih baik dari tahun yang sebelumnya.InsyaAllah. ^_^

#opps.. 'ter'panjang pula entry ni..hehe

Insan yang lemah di sisi Allah,
QausuQuzahin
Gombak,Selangor.
07 Julai 2012
06:03 p.m


1 comment: